Vincent Uilenbroek
S.O. # 24, 2020
Zeefdruk, 63 x 52 cm
Aanwinst 2020, collectie VUmc, Amsterdam UMC
In essentie gaat het werk van Uilenbroek over het proces van het schilderen en alles wat daar omheen gebeurt. Dit kunstwerk is ontstaan uit een ‘negatieve ruimte’. Vincent Uilenbroek schildert op opgeplakte vellen papier. Toen hij ze van de muur haalde, bleven daar randen van kwaststreken en spuitnevels over. Deze restvormen vond hij intrigerend en sindsdien maakt hij ze onderwerp van zijn kunstenaarspraktijk.
Zijn werk kun je samenvatten als minimalistische abstractie. Je ziet de hand van de kunstenaar terug in bepaalde bewegingen in de verf maar het lijkt ook mechanisch gemaakt. Zijn hang naar technische processen is zo sterk dat ze de fysieke uitvoering van zijn kunstwerken bepalen. Zo ook in ‘S.O. # 24’, hier bepaalt het zeefdrukraam de verdeling van de inkt over het papier.
Op zijn ‘Studio Onvervalst’ in Haarlem nodigt hij beeldend kunstenaars uit hun visie te vertalen naar grafisch werk. Met het kunstwerk uit deze serie hint hij in de titel naar deze praktijk (S.O.) De zeefdruktechniek wordt veelal gebruikt voor het werken in oplage. Uilenbroek zoekt de grenzen van dit medium op en laat zijn werk resulteren in slechts één afdruk. Hiermee maakt hij het reproduceerbare medium tot uniek kunstwerk.