Onderzoek en onderwijs
Onderzoek en onderwijs om trots op te zijn
Chris Polman is voorzitter van de raad van bestuur van Amsterdam UMC, locatie VUmc, en decaan van de Faculteit der Geneeskunde Vrije Universiteit. Als decaan is hij verantwoordelijk voor het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek.
Chris: “Een decaan maakt deel uit van de raad van bestuur. Met zijn vijven doen wij veel dingen gemeenschappelijk. Een deel van mijn werkzaamheden in de tijd vóór ik decaan was, is niet zo veranderd. Wel is een deel van mijn tijd nu anders, omdat het over andere dingen gaat. Over onderwijs en wetenschap. Deze universitaire portefeuille valt onder de decaan."
Waar richten de onderwijsactiviteiten zich op?
"We hebben een breed pallet van onderwijsactiviteiten. We leiden verpleegkundigen, medisch ondersteuners en dokters op. Wij staan voor het op hoog niveau opleiden van professionals in de gezondheidszorg. Bij de studie geneeskunde leiden we jaarlijks honderden studenten op om dokter te worden. Daar is ons onderwijs grotendeels op gericht. Zowel bij de Universiteit van Amsterdam (UvA) als bij de Vrije Universiteit (VU) bieden we een geneeskundeopleiding aan. Daarnaast hebben we vier biomedische masters: de Master Cardiovascular Research, Master Oncology, Master Epidemiology en de Master Evidence Based Practice, en de opleiding Health Informatics.
Wetenschappelijk onderzoek is de andere kerntaak
"Het wetenschappelijk onderzoek hebben we georganiseerd in acht onderzoeksinstituten. Deze zijn ondergebracht bij Amsterdam Research. Door dit te doen heeft Amsterdam nu acht alliantie-onderzoeksinstituten, elk met specifieke expertise en gericht op specifieke ziekte-indicaties. Aldus brengt Amsterdam Research academisch toonaangevend wetenschappelijk onderzoek op het gebied van Health & Life Sciences samen, ontwikkeld in de regio Amsterdam. "
Wat is het belangrijkste werk van een decaan?
"Het belangrijkste vind ik dat onderwijs en onderzoek volwaardig op de agenda staan van Amsterdam UMC. We zijn natuurlijk vooral een ziekenhuis. En patiëntenzorg is een heel belangrijke kerntaak van ons. Daar doe ik geen woord aan af. Maar als decaan heb ik ervoor te zorgen dat ook wetenschappelijk onderzoek en opleiding twee echte kerntaken zijn. Geen taken die we er zomaar een beetje bij kunnen doen."
Trend: maatschappelijke betekenis
Het is lang gewoon geweest om wetenschappelijk succes uit te drukken in getallen. Het aantal publicaties en het aantal keren dat uit onderzoek is geciteerd. "We doen het wat dat betreft erg goed. Maar geleidelijk aan ontstaat de vraag: wat is de maatschappelijke betekenis van al deze onderzoeken? Hebben mensen er ook wat aan? Want het belangrijkste voor een universitair medisch centrum (umc) is toch dat je onderzoek doet waar mensen met ziekten of 'gezonde' mensen iets aan hebben.
Trots op onderzoek en onderwijs
Als decaan van Amsterdam UMC, locatie VUmc ben ik er trots op dat onze geneeskundeopleidingen de afgelopen jaren ontzettend goed georganiseerd zijn en als een trein lopen. Met de geneeskundeopleiding van de VU staan we zelfs op de 1ste plaats in de nationale studentenenquête (NSE). De belangrijke dingen komen aan bod en de studenten waarderen de opleiding zeer.