Massimo Vitali

Rosignano Solvay, 1995
Diasec print, 150 × 180 cm (2×)

Aanwinst 2001, collectie VUmc, Amsterdam UMC

'Ik denk dat de foto's die ik maak meer over onze samenleving zeggen dan de foto’s die worden bekroond met de World Press Photo Award.' Een boude uitspraak van de Italiaanse fotograaf Massimo Vitali? Hij maakt vooral foto’s van stranden, discotheken, pleinen, parken en skioorden, plekken waar veel mensen bijeen zijn. In een interview met de Volkskrant verklaart hij zich nader: 'Vroeger, in de begindagen van de fotografie, werden mensen gefotografeerd terwijl ze aan het werkwaren. Nu maak ik foto's van mensen die níet werken. Op dit moment in de geschiedenis hebben mensen meer vrije tijd dan ooit. Dus als je iets over onze maatschappij wilt zeggen, moet je daar zijn waar mensen hun vrije tijd doorbrengen.' Op het tweeluik Rosignano Solvay, is dat het strand van deze Italiaanse badplaats. Vitali heeft deze foto’s vanaf een reuzenstatief in zee genomen. Dat moet een opmerkelijke actie zijn geweest, maar niemand lijkt acht op hem te slaan. Het zijn glasheldere foto’s met honderden details die even zovele verhalen vertellen: hier neemt iemand een foto, daar wordt gegeten of gekaart, geruzied of bemind. 'Ik kies, anders dan een reportagefotograaf doet, niet voor één gebeurtenis, maar voor vele gebeurtenissen. Ik probeer te voorkomen dat ik moet kiezen voor een stukje van de werkelijkheid. Want als je naar een plaats gaat waar iets aan de hand is, en je maakt daar een foto, dan ziet niemand dat honderd meter verderop het leven doorgaat alsof er niets is gebeurd.'