Zorgonderwijs is echt een andere tak van sport
In januari verhuisde de masteropleiding tot Docent Hoger Gezondheidszorg Onderwijs (HGZO) van de VU naar VUmc Academie. Docent en opleidingscoördinator Stan Buis verhuisde mee en vertelt waarom deze overstap logisch is.
‘De masteropleiding kampte onder de faculteit voor Bewegingswetenschappen bij de VU al enige tijd met een lage instroom. We hopen door de opleiding nu onder de vlag van VUmc Academie aan te bieden meer instroom te genereren. VUmc Academie heeft veel expertise op zorginhoudelijke scholing en een groot netwerk. Deze opleiding past hier dan ook heel goed. Zorgonderwijs is toch echt een andere tak van sport.’
Voor wie is deze master geschikt?
‘De master is bedoeld voor mensen met een hbo-opleiding die werkzaam zijn in de zorg en nu HGZO-docent willen worden binnen hun eigen vakgebied. Denk aan verpleegkundigen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, diëtisten en verloskundigen. En voor HGZO-docenten die hun onderwijscompetenties naar een hoger plan willen tillen en de stap naar Master of Education willen zetten.’
Een vereiste voor deelname is praktijkervaring in de zorg. Waarom is dat belangrijk?
‘Naast onderwijs is zorg onze belangrijkste pijler. Onze visie is dat je pas echt een goede docent in zorgonderwijs kunt zijn als je de zorgpraktijk kent. Dan ben je namelijk én op de hoogte van de ontwikkelingen in de zorg én in staat deze ontwikkelingen te vertalen naar het onderwijs. Een vereiste is dan ook dat studenten al enige jaren werkzaam zijn in de zorg. In sommige gevallen kan ook een net-afgestudeerde hbo-bachelor de opleiding volgen, maar dan moet hij of zij wel naast de opleiding praktijkervaring opdoen.’
Is de opleiding zelf ook praktijkgericht?
‘De Master HGZO is een tweejarige opleiding met een studielast van circa 20 uur in de week, maar daarvan zitten studenten eigenlijk nauwelijks in de collegezaal. Ze zijn vooral actief bezig. Ze werken bijvoorbeeld samen aan opdrachten en geven elkaar feedback, houden presentaties of spelen situaties na. Daarnaast is er zelfstudie en krijgen studenten heel veel praktijkopdrachten. Docenten kunnen deze praktijkopdrachten voor een groot deel in hun eigen werktijd uitvoeren.’
Kun je voorbeelden geven van praktijkopdrachten?
‘Denk aan lessen observeren en lesgeven, maar ook toetsen analyseren en onderwijs innoveren. Zo hadden we laatst een student die een virtual reality tool voor de spoedeisende hulp ontwikkelde. En weer andere studenten verdiepen zich in de mogelijkheden van internationalisering at home: zonder naar het buitenland te gaan, toch ervaring opdoen met andere culturen en regels in de zorgpraktijk. Door onder andere dit soort opdrachten staat de opleiding hoog aangeschreven. Veel van de studenten geven na het behalen van hun master dan ook niet alleen onderwijs, maar komen ook terecht in bijvoorbeeld toetsings- of curriculum commissies.’
Wat biedt VUmc Academie nog meer voor (toekomstig) docenten in het hoger gezondheidszorg onderwijs?
‘Naast de masteropleiding verhuisde ook de basisopleiding voor opleiders en docenten in de zorg naar VUmc Academie. Deze opleiding is geschikt voor onder andere (praktijk)opleiders en docenten in de zorgpraktijk die een didactische scholing willen volgen. Daarnaast organiseren we het jaarlijkse HGZO-Congres vanaf komend jaar onder de vlag van VUmc Academie.’
Lees het artikel en alles over het opleiden van docenten in de zorg in de breedste zin van het woord in het nieuwste VUmc Academie magazine Practise what you teach