Time-Out-model. Een nieuwe leermethode voor op de werkplek

Gepubliceerd op: 20-09-2022

Hoe kun je collega-verpleegkundigen op de werkplek de finesses van klinisch redeneren overdragen? Niet door vooral zelf te laten zien wat je weet en kan, maar verpleegkundigen vooral zelf na te laten denken en leren handelen op de juiste kennis. Het lijkt vanzelfsprekend, toch verval je als collega-trainer makkelijk in zendgedrag. Autoriteit op het gebied van klinisch redeneren, Marc Bakker heeft daarom een nieuw leermodel voor de leerwerkplek ontwikkeld: het TIME-OUT-MODEL.   
 
Sandra Eijkenaar, gespecialiseerd verpleegkundige in het Spaarne Ziekenhuis deelde haar ervaring met ons:  ‘Dit model helpt je de juiste vragen te stellen en de student tot nadenken aan te zetten. Zonder beoordelend te zijn of iemand een richting in te duwen. Want ja, het is heel leuk om te laten zien wat we je aan kennis in huis hebt en dat is ook vaak wat studenten verwachten. Maar het draait niet alleen om de inhoud die jij als trainer hebt, maar juist om wat je uit de ander kunt halen.’
 
Om de nieuwe methode eigen te maken volgde Sandra de leermodule Time-out-trainer. In deze module leren verpleegkundigen, die het klinisch redeneren al beheersen - volgens de Time-out-methode – op een informele, maar structurele manier kunnen overbrengen aan de rest van het team. 
 
De leermodule is ontwikkeld voor verpleegkundigen en verzorgenden die bekend zijn met de methodiek van het klinisch redeneren. In november start weer een groep en duurt 4 dagen.  
 
Meer weten over deze leermodule

Gepubliceerd op: 20-09-2022