Pilot Didactiek in een notendop

Gepubliceerd op: Thu Oct 31 09:00:00 CET 2024

Kirsten van Wijk is verpleegkundig specialist medische oncologie, specialisme hoofd-hals oncologie. Ze nam dit voorjaar deel aan de pilot Didactiek in een notendop, om naast haar werk als verpleegkundig specialist te kunnen lesgeven. Waarom deed ze mee en wat vond ze ervan?

Toen Kirsten de vraag kreeg of ze naast haar werk als verpleegkundig specialist interesse had in lesgeven, had ze eigenlijk nog geen idee wat dat inhield. “Maar het leek mij zeker interessant. Door Didactiek in een notendop te volgen kon ik een impressie krijgen van wat je doet als docent.”

Didactisch model

Kirsten verwachtte vooral te leren hoe je je lessen kunt voorbereiden. En dat is gelukt. “Het belangrijkste dat ik heb meegekregen, is het didactische model van Leon van Gelder waarmee je een goed lesplan in elkaar zet”, zegt Kirsten. Dit model is gebaseerd op vier pijlers, die je in al je didactische afwegingen terug laat komen: doelstelling, beginsituatie, onderwijs en evaluatie. Door dit model te volgen waarborg je dat wát studenten moeten leren, aansluit bij hóe ze leren en op welke manier ze beoordeeld moeten worden. Met name het ‘hoe’ is haar daarvan bijgebleven. En de manier waarop je de aandacht van studenten vast kunt houden door af te wisselen in leervormen en activiteiten. “Denk aan het om de circa 10 minuten afwisselen tussen vertellen, vragen stellen, een spel doen, et cetera.”

“Een goede impressie van wat je doet als docent”

In praktijk
Haar opgedane kennis hoopt Kirsten straks toe te passen bij het geven van klinische lessen aan onder andere verpleegkundigen. Kirsten: “En mogelijk in de toekomst als gastdocent bij verschillende opleidingen. Zoals de vervolgopleiding tot oncologieverpleegkundige of andere opleidingen die vanuit Amsterdam UMC Academie worden gegeven.”

Aanrader!
Zou ze anderen deze training aanraden? “Zeker! Als je geïnteresseerd bent in lesgeven maar hier geen ervaring mee hebt, is het de perfecte cursus om te volgen. Het neemt niet te veel tijd in beslag, waardoor het naast je fulltime werk zeer goed te doen is. Hoewel het een beknopte en bondige cursus is, is het goed te volgen en leer je de belangrijkste punten over hoe je een goed lesplan maakt. Ook de manier waarop de cursus wordt gegeven, heb ik als heel leuk ervaren. Je merkt dat docent Liesbeth Neeskens de aandacht goed kan vasthouden door de afwisseling van theorie, interactie en opdrachten. Als verpleegkundig specialist wordt er van ons verwacht les te geven of op een nadere manier bij te dragen aan de ontwikkeling van studenten en collega’s. Het volgen van deze training is wat mij betreft dan ook zeker een meerwaarde.”

Lees het hele item "Professionalisering van de opleiderspraktijk door middel van didactische trainingen" in Amsterdam UMC Academie magazine.

Gepubliceerd op: Thu Oct 31 09:00:00 CET 2024