Patiënten dankzij app na operatie eerder aan het werk
De eHealth app ‘Ikherstel’ helpt patiënten sneller te herstellen na een operatie. Zo kunnen ze eerder hun dagelijkse werkzaamheden hervatten. Dit concludeert arts-onderzoeker Eva van der Meij. Deze eHealth interventie biedt gepersonaliseerde begeleiding na een operatie. ‘Patiënten die de app gebruikten hervatten hun werk 5 dagen eerder.’ De Ik Herstel App is genomineerd voor de Value Based Health Care Prize 2019. Van der Meij promoveert op vrijdag 8 maart bij Amsterdam UMC.
Patiënten worden steeds sneller uit het ziekenhuis ontslagen, soms zelfs op dezelfde dag als de operatie. Hierdoor zijn patiënten niet goed geïnformeerd over hun herstel. ‘Daarnaast lijkt er steeds meer behoefte te zijn aan zorg op afstand omdat patiënten door fuserende ziekenhuizen vaak langere reisafstanden hebben’, vertelt Van der Meij. ‘Er is hierdoor een dringende vraag naar een nieuwe vorm van zorg.’ De promovenda ontwikkelde daarom een eHealth app om het herstel na een operatie te bevorderen.
Innovatief
De nieuwe app is getest onder bijna 350 patiënten die een galblaas-, liesbreuk- of eierstokoperatie ondergingen. De helft van hen kreeg toegang tot de app. De patiënten werden op een gepersonaliseerde manier via de app begeleid. ‘Elke patiënt kon zelf kiezen welke acht persoonlijke activiteiten moesten zijn hervat voor er sprake was van herstel. Zo krijgt elke patiënt zorg op maat.’ Patiënten krijgen via de eHealth toepassing ook zicht op het verloop van hun herstel. Daarnaast stimuleert de app het werken aan herstel door middel van een activiteitenmeter.
Hervatten
‘Patiënten die gebruik maakten van de app bleken vijf dagen eerder hun normale activiteiten te hervatten. Ook scoorden de patiënten in deze groep hoger op het gebied van sociale participatie en lichamelijk functioneren.’ Maar er zijn nog meer voordelen van de app. Zo waren de patiënten meer tevreden over de ontvangen zorg en keerden ze eerder terug naar hun werk dan de patiënten die de app niet gebruikten.