MS-medicatie via de Universitaire Poliklinische Apotheek VUmc
In de afgelopen twee jaar is geleidelijk de apotheek zorg voor mensen met MS van het MS Centrum Amsterdam overgenomen door de Universitaire Poliklinische Apotheek (UPA) van Amsterdam UMC, locatie VUmc. In dit bericht worden enkele veel gestelde vragen hierover beantwoord.
De apotheek zorg aan mensen met MS ging tot twee jaar geleden via externe leveranciers. Om de zorg efficiënt, transparant en veilig aan te bieden is een nauwe samenwerking opgezet met de Universitaire Poliklinische Apotheek (UPA) van Amsterdam UMC, locatie VUmc. Deze apotheek heeft korte lijnen met de voorschrijvers en zo blijven de medische gegevens binnen het ziekenhuis.
Welke MS-medicijnen worden geleverd via UPA?
Het gaat veelal om eerstelijnsmiddelen die het verloop van de ziekte beïnvloeden en die mensen zelf thuis gebruiken. Op dit moment gaat het om de middelen: Interferon bèta-1a (Rebif), teriflunomide (Aubagio), dimethylfumaraat (Tecfidera. Polpharma, Neuraxpharma), ozanimod (Zeposia), cladribine (Mavenclad), ponesimod (Ponvory) en diroximelfumaraat (Vumerity). Er is hier veel ontwikkeling in, dus dit lijstje kan binnenkort alweer anders zijn.
Er zijn ook andere medicijnen die voorgeschreven worden aan mensen met MS die via de UPA lopen. Dat zijn: tabletten methylprednisolon en fampridine.
Wat zijn de voordelen van de levering via UPA voor mensen met MS?
De apotheek zorg die mensen met MS ontvangen wordt goed afgestemd met de behandelaar en uw medische gegevens blijven binnen Amsterdam UMC. De apotheek neemt na ontvangst van het recept de leiding en zorgt ervoor dat de juiste medicijnen op tijd bij de patiënten terecht komen. Daarnaast zorgen ze voor de begeleiding bij het gebruik van de medicijnen. Ook controleert de apotheek of de medicijnen veilig gebruikt kunnen worden in combinatie met andere medicijnen die patiënten gebruiken. Mensen met MS kunnen kiezen of ze de medicijnen:
- 1/gratis thuisbezorgd willen hebben via AMP (bedrijf gespecialiseerd in bezorging van medicijnen),
- 2/willen afhalen in de apotheek,
- 3/ophalen op een eigen moment uit een van de Medicijnkluizen op locatie VUmc.
Hoe krijg ik een nieuw medicijn?
Als mensen met MS starten met een nieuw medicijn voor de MS, stuurt de neuroloog of MS verpleegkundig specialist het recept vanuit het elektronisch patiëntendossier digitaal naar de UPA. Een medewerker van de UPA neemt contact met de patiënt op om hem/haar in te schrijven bij de apotheek en te informeren over de werkwijze. Indien van toepassing wordt er een afspraak gemaakt voor een gebruiksinstructie. Het kan ook zijn dat de gebruiksinstructie door een verpleegkundige wordt gegeven. De behandelaar zal daarover informatie geven bij het bespreken van de nieuwe behandeling.
Hoe krijg ik herhaalmedicijnen?
De UPA houdt het recept van de behandelaar in beheer. Dit recept wordt opgenomen in een herhaalservice waardoor het apotheeksysteem automatisch een seintje geeft wanneer nieuwe medicijnen nodig zijn. Een apothekersassistente van de UPA belt twee weken voordat er weer medicatie nodig is. Er wordt gevraagd naar bijzonderheden (bijwerkingen, wijzigingen in gebruik) en of er voldoende hulpmiddelen (naalden, batterijen, etc.) in huis zijn. De UPA maakt voor maximaal drie maanden de medicatie klaar en stemt met de gebruikers af hoe de levering gaat (bezorgen / afhalen aan de balie of de Medicijnkluis). Indien een recept verlopen is, vraagt de UPA bij de behandelaar een nieuw recept aan. Daarvoor hoeven mensen met MS niets te doen.
Hoe kan ik de UPA bereiken?
De Universitaire Poliklinische Apotheek VUmc is het beste bereikbaar via e-mail: apotheek.polikliniek@amsterdamumc.nl
Daarnaast zijn ze ook op werkdagen telefonisch bereikbaar op 020-44 42777 tussen 08.30-12.00u en 14.00 en 16.30u.