Moedige gesprekken over de grens
Workshop diversity, equity and inclusion
Een student krijgt een 6 voor zijn coschap chirurgie omdat hij een woord in de status verkeerd gespeld heeft. Een arts vraagt zich af of hij iets had moeten zeggen toen een patiënt een discriminerende opmerking maakte naar een coassistent. Twee voorbeelden die besproken worden tijdens de workshop diversity, equity and inclusion. Een docent en drie geneeskundestudenten van Amsterdam UMC, locatie VUmc stonden voor een groep van ruim 25 studenten en docenten van de Medizinische Hochschule in het Duitse Hannover.
Omar Tanay, Francissca Appiah en Stephanie Okafor reizen op dinsdag 26 maart jl. met docent Maaike Muntinga af naar Hannover en gaven de onderwijsmodule die ze ontwikkelden met de Comenius Teaching Fellowship. De workshop vond plaats in het kader van het gasthoogleraarschap van Petra Verdonk van Amsterdam UMC, locatie VUmc aan het Institute for General Practice van de Medizinische Hochschule. De opdracht van Verdonk is het integreren van gender en diversiteit in onderwijs en onderzoek van de afdeling huisartsgeneeskunde. Tijdens de workshop worden voorbeelden van in- en uitsluiting in subgroepen besproken. Ook wordt de film ‘Variations on White’ getoond die is gemaakt door Lina Issa met het Comenius team. Een aantal deelnemers vertelt geraakt te zijn door de film. “Gänsehaut” (kippenvel), zegt er één.
De Duitse studenten hielden vorig jaar een studentenonderzoek over seksuele intimidatie. Zij verzorgen tijdens de workshop op hun beurt performances gebaseerd op ervaringen uit dit onderzoek. Zo zijn er ervaringen van studenten met chirurgen, die een dagje mee mogen lopen met de ok: “Maar trek dan wel een kort rokje aan”. Door dergelijke opmerkingen en ervaringen vragen ze zich vertwijfeld af of chirurgie wel wat voor hen is, of ze het seksisme moeten leren verdragen, en waarom ze eigenlijk zo’n zware prijs moeten betalen. “Wat zouden jullie doen, als je mij was, raden jullie mij aan chirurg te worden?” De deelnemers schrijven hun antwoorden op kaartjes die worden verzameld.
Na een laatste ronde ‘Blitzlicht’ over wat ze meenemen van de workshop, zegt een oudere docent dat ze zich verdrietig voelt dat het ‘nog steeds’ zo is. Een vijfdejaars geneeskundestudent voelt zich door de workshop ‘empowered’. Want ze hebben toch maar mooi docenten aan tafel gekregen. De deelnemers krijgen een certificaat, ondertekend door de studentendecaan en door een student.