Luisteren heeft meer kans van slagen

Gepubliceerd op: Mon Jun 21 15:13:00 CEST 2021

Elke projectleider worstelt ermee: mensen die het niet eens zijn met een verandering, dwars liggen, heel hard roepen dat het project toch geen kans van slagen heeft, ‘want acht jaar geleden ging het ook mis’. Kortom, weerstand. Hoe ga je daarmee om? Hoe herken je het en vooral, hoe los je het op? Op vrijdag 25 juni vindt de eerste projectmanagementtraining Omgaan met weerstand plaats.

Omgaan met weerstand Daniel Gobits
Omgaan met weerstand begint volgens trainer, coach en projectleider ICT Daniël Gobits met te achterhalen waar het vandaan komt. “Weerstand kent vele tinten grijs”, zegt hij. “En we zijn heel snel geneigd om ergens een label aan te hangen en te vooroordelen: ‘Oh, daar heb je hem weer, die vindt altijd alles stom’. Maar wat jij als weerstand interpreteert, is gedrag dat vaak wordt ingegeven door angst. Daarbij zit er, zeker in een grote instelling als een ziekenhuis, enorm veel collectief geheugen. En in elke weerstand zit een waarschuwing. Dat kun je negeren en wegzetten als lastig, maar je kunt er ook naar luisteren en dus meer kans van slagen hebben.”

Logische niveaus
Tijdens de projectmanagementtraining Omgaan met Weerstand leer je hoe je dit doet. Onder andere door te oefenen met gesprekstechnieken. Denk aan het stellen van de juiste vragen, aansluiting vinden met je gesprekspartner en het doorlopen van de ‘logische niveaus’, een element van Neuro Linguïstisch Programmeren. “Als het gaat om weerstand, communiceren we vaak op het niveau van gedrag”, zegt Daniël. “Maar een probleem kun je eigenlijk alleen oplossen door minimaal één niveau hoger te gaan. In dit geval het niveau van waarden en overtuigingen. Als je daar zoekt naar het gemeenschappelijke doel - in de zorg bijvoorbeeld ‘het beste voor de patiënt’ - dan hoef je de weerstand niet op te lossen, maar kom je samen een stap verder.”

Potje tennis
Daniel haalt in zijn pleidooi ook het boek Socrates op sneakers van filosoof Elke Wiss aan. “Een geweldig boek!”, zegt hij. “Zij zegt: een goed gesprek is als een potje tennis. Je slaat één bal en je krijgt één bal terug. Dus niet één bal slaan en direct zes ballen erachteraan of een tennisbal slaan en een basketbal terug krijgen. Want dan gaat er iets fout. Een gesprek moet je voeren volgens dezelfde regels, zodat dat je elkaar begrijpt. Van mens tot mens.”

Doorduwen en ontvangen
Voor de cursus put Daniel onder andere uit zijn eigen ervaring als projectmanager ICT, naar eigen zeggen dé omgeving om weerstand te ervaren: “Hoe stom of hoe slecht het oude computersysteem ook is, zodra het nieuwe systeem er is, was het oude toch beter”. Daarnaast gebruikt hij zijn kennis en inzicht als coach binnen Amsterdam UMC; zijn softskills. “Ik ken het ‘doorduwen’ van een project, maar heb ook ervaring met de ontvanger.” Zijn persoonlijke missie? “Dat mensen het gesprek met elkaar aangaan en naar elkaar luisteren.”

Projectmanagementtraining Omgaan met weerstand

Beter worden in het omgaan met weerstand bij projecten in de zorg? Hoe? Deze aanvullende training geeft de belangrijkste handvatten hiervoor. We oefenen met technieken om als projectmanager weerstand bij individuen én groepen beter te begrijpen en aan te pakken.
Trainer John van Rouwendaal verzorgt het theoretische gedeelte, Daniel Gobits belicht de praktische kant en behandelt gesprekstechnieken. Na de cursus is het, tijdens terugkomdagen, mogelijk om met John of Daniel individueel te sparren over eigen projecten. Kijk voor meer informatie en aanmelding op de website van VUmc Academie.

 

Gepubliceerd op: Mon Jun 21 15:13:00 CEST 2021