Lesgeven aan nieuwe collega’s
Jaren geleden kreeg Hendrik de Vries als student een gastles van Karel van der Klis. Beiden zijn hun loopbaan ooit gestart als verpleegkundige en via de IC uiteindelijk bij de prehospitale zorg terechtgekomen, werkzaam op de ambulance en traumahelikopter. Daarna werkten ze enkele jaren samen als collega’s. Nu Hendrik het stokje van Karel als gastdocent bij de Amstel Academie binnenkort overneemt, is de cirkel weer rond. Na ruim 25 jaar kennis en praktijkervaring delen neemt gastdocent Karel van der Klis afscheid van de Amstel Academie.
“De combinatie van theorie en praktijk is goud waard”
Karel van der Klis (links) en Hendrik de Vries.
Toen Karel zijn loopbaan startte, zag het vakgebied van prehospitale zorg er nog heel anders uit. Het waren andere tijden in de gezondheidszorg, zowel qua opleiding en training als qua wetgeving. “Over prehospitale zorg was nog ontzettend weinig bekend,” zegt Karel. “Met een geldig EHBO-diploma mocht je zelfs nog achterin de ambulance patiënten verzorgen.” Al vroeg in zijn carrière merkte Karel dat hij plezier haalde uit het lesgeven aan nieuwe collega’s. “Ik vind het leuk om kennis en kunde aan anderen over te dragen,” vertelt hij. “En waar kun je dat beter doen dan aan het begin van de loopbaan, wanneer studenten nog in opleiding zijn?”
Ervaringen delen
Ook Hendrik de Vries geeft graag les naast zijn werk. Iets waar hij tijdens zijn baan als IC-verpleegkundige ooit mee begon en waar hij sindsdien nooit meer mee gestopt is. “Het is leuk om vakgenoten iets bij te brengen, maar het is nog leuker om mijn ervaringen te kunnen delen met vakgenoten die zich aan de rand van de prehospitale zorg bevinden,” zegt Hendrik daarover. “Om studenten iets te kunnen leren over de ambulancehulpverlening en de aannames die er zijn te bespreken. En vooral heel veel ruimte te bieden voor vragen.”
“Veel meer visueel”
In de loop der jaren is het vakgebied van de prehospitale zorg enorm veranderd. Toen Karel zijn loopbaan begon, was er nog geen sprake van enig protocol binnen de ambulancedienst en was er één soort ambulancezorg. Op dit moment bestaat de ambulancedienst uit zes verschillende disciplines en zijn er gespecialiseerde teams, zoals voor het vervoer van kinderen of IC-patiënten. Ook het onderwijs heeft in die periode niet stilgestaan. Karel: “Dankzij alle audiovisuele middelen zijn de lessen tegenwoordig veel meer visueel ingesteld, waardoor de informatie veel beter blijft hangen.”
Meer maatwerk
Hoe het onderwijs er in de toekomst uitziet? “Ik denk dat we naar manieren moeten zoeken om opleidingen en trainingen vanuit verschillende disciplines goed op elkaar aan te laten sluiten,” zegt Karel. “We moeten meer toe naar maatwerk, zodat we onderwijs aanpassen aan de skills die een student nog nodig heeft. En veel ruimte creëren voor stages, want dan heeft een theoretische opleiding pas echt zin. In theorie kun je wel dingen leren, maar het gaat er ook om dat je de kennis ook ervaart en ermee leert werken.” Ook Hendrik benadrukt het belang van de praktijk en daarmee ook het gastdocentschap. “Praktijkervaring is datgene wat studenten aanspreekt en hen kan inspireren. De combinatie tussen theorie en praktijk in de lessen is goud waard,” besluit hij.
tekst: Maaike Smittenaar, bij-zinnnen
fotografie: Mark van de Brink