Interactief leren met een escaperoom
De deelnemers van de cursus Oogheelkundig medewerker kregen voor het eerst een escaperoom voorgeschoteld als onderwijsvorm. Een uitstekende manier om actief met de lesstof bezig te zijn, met de nagebootste tijdsdruk van een operatie. “De opleiders hadden het heel creatief aangepakt, het was echt een leuke ervaring!”
Eerste officiële inzet van de escaperoom
Na een half jaar van voorbereidingen werd begin april dit jaar de escaperoom voor de cursus Oogheelkundig medewerker voor het eerst in een officiële onderwijssetting ingezet. Een van de studenten, Menno Keizer, technisch oogheelkundig assistent in het ZGT, zat in één van de vijf groepjes die meedeed. “Het was net als bij een echte escaperoom: het hele lokaal lag vol met puzzels, laptoptassen die achter slot en grendel zaten en interactieve spellen. Ieder team kon drie hints inzetten die zichtbaar waren gemaakt met ballonnen. Je kon dus zien welk team al de hints had ingezet, want die ballonnen waren kapot geprikt. Dat maakte het competitie-element nog eens extra af, want niemand wilde als eerste zijn.
Actief leren door spel en samenwerking
Keizer ervaarde precies wat opleider Elise Tromp bedoeld had: zonder gedegen kennis van de theoretische stof kom je niet verder in de escaperoom. “Daarom bereidden de deelnemers zich thuis al voor en kregen ze ook de mogelijkheid om antwoorden op te zoeken door de hints te gebruiken. Ze zijn dan op een actieve manier met de stof bezig en daardoor blijft de theorie beter hangen.” De vijf groepen telde allemaal vijf studenten, ieder zoveel mogelijk uit een ander ziekenhuis. Tromp: “Dat hebben we expres zo gedaan, omdat iedereen een andere achtergrond heeft en zo optimaal de krachten gebundeld worden.”
Competitie en diversiteit aan spellen
Keizer vond de escaperoom een waardevolle toevoeging aan de cursus. “De onderlinge strijd maakt het compleet. Er werden geen tactieken geschroomd om elkaar op het verkeerde been te zetten. Omdat we ons allemaal in hetzelfde lokaal bevonden, kon je zien hoe ver de andere groepjes waren. De spellen waren ook heel divers: sommige dingen moest je blind voelen, dan was er ergens een verborgen code, en er was een interactief spel op je mobiele telefoon waarbij een apparaat van de OK werd nagebootst. Sommige spellen waren wel erg lastig, en het duurde ook redelijk lang, maar het was een heel leuke ervaring!”
Ontwikkeling van de escaperoom
Tromp en haar collega’s hebben een half jaar aan de escaperoom gewerkt, naast hun reguliere werkzaamheden. “Ik word heel blij van innovaties en ben daarom betrokken bij het I-Lab. Voorheen was de laatste dag van het theoretische gedeelte van de cursus een presentatie, maar we merkten dat dit bij de doelgroep niet goed werkte. Ik wist dat escaperooms vaker in het onderwijs worden gebruikt en ben me erin gaan verdiepen.” Bij deze escaperoom komt alle lesstof die betrekking heeft op de oogheelkundige ingrepen die onderdeel zijn van de cursus aan bod en is samenwerken belangrijk. “Op de OK moet je ook goed kunnen samenwerken onder tijdsdruk”, vertelt Tromp. “Daarom past deze onderwijsvorm perfect bij de cursus, en zocht ik contact met een collega-opleider om de escaperoom te helpen ontwikkelen.” Vanuit de inhoud zijn Tromp en de collega’s spelvormen gaan zoeken en uittesten. “Heel leuk om te doen en gelukkig werd er ook goed op het eindresultaat gereageerd. Zelfs degenen die vooraf zeiden dat ze niet van spelletjes hielden, vonden het toch een leuke ervaring.”
Toekomstige verbeteringen op basis van feedback
Na de eerste keer heeft de opleider feedback verzameld om de escaperoom voor de volgende lichting deelnemers nog beter te maken. “Het duurde iets te lang en was soms iets te moeilijk”, vertelt Tromp. “We lieten deze keer de tijd oplopen en dat was dan de score van een groepje. Alleen daardoor duurde het te lang, dus gaan we de volgende keer met een aflopende tijdsklok werken. Dat geeft meteen extra tijdsdruk, wat het werken op de OK goed nabootst. Ook gaan we de spellen in een iets andere opstelling neerleggen, zodat de deelnemers fysiek meer in beweging moeten komen, want ook dat bevordert het leren.” De escaperoom blijft vanaf nu een vast onderdeel van de cursus Oogheelkundig medewerker.
Cursus Oogheelkundig medewerker
De cursus Oogheelkundig Medewerker is een combinatie van de cursussen OK-vaardigheden basis en OK-vaardigheden oogheelkunde. Tijdens de cursus leren gediplomeerde zorgprofessionals (niveau 3 of 4) basis- en specifieke kennis om omlopen en instrumenteren of assisteren bij oogheelkundige ingrepen in de praktijk aan te leren. Via een digitale leeromgeving bereiden de cursisten zich voor op de cursusdagen. In totaal bestaat de cursus uit 7,5 lesdagen, waarna de cursist in vier maanden -waarvan minstens 140 uur wordt gedraaid - meedraait bij oogheelkundige operatieve ingrepen. De eerstvolgende cursus start in oktober 2024.
Kijk voor meer informatie en aanmelden op de website van Amsterdam UMC Academie: