EPA's: een kwestie van investeren en wennen

Gepubliceerd op: 14-03-2022

De invoering van het modulaire opleidingssysteem met EPA’s in het verpleegkundig en medisch ondersteunend onderwijs, is vooral een kwestie van investeren en wennen. Maar als dit ons lukt plukken we er wel de vruchten van. Aldus Malou Stoffels, onderwijskundige bij de Amstel Academie en lid van het expertiseteam EPA’s bij CZO Flex Level.

Malou Stoffels, onderwijskundige bij de Amstel Academie en lid van het expertiseteam EPA’s bij CZO Flex Level.

Zo maken EPA’s bijscholing en doorstroming vanuit andere functies gemakkelijker en zullen studenten eerder inzetbaar zijn, doordat alleen geschoold wordt in datgene wat nodig is. Bovendien is er een betere aansluiting met de praktijk, doordat de EPA’s zijn opgesteld met de praktijk en bekwaamheid op de werkvloer wordt beoordeeld door een werkbegeleider voor wie de toe te vertrouwen beroepsactiviteiten herkenbaar zijn.
Daarbij is deze manier van opleiden ook voor werkbegeleiders minder belastend. “Waardoor de opleidingscapaciteit uiteindelijk ook weer omhoog kan”

Meer flexibiliteit en transparantie

Sinds 2018 werkt CZO Flex Level aan de implementatie van EPA’s binnen alle Verpleegkundige vervolgopleidingen en medisch-ondersteunende opleidingen. Een modulair opleidingssysteem dat meer flexibiliteit en transparantie moet opleveren. “Alle ingredienten zijn er. Nu hopen we dat alle partijen het gedachtegoed omarmen. Ook de onderwijsinstellingen moeten gaan denken en opdelen in EPA’s.” Los van EPA-overstijgend onderwijs, zoals communicatie. “Want uiteraard is niet alles op te knippen”, erkent Malou. Ook certificering en erkenning zijn een aandachtspunt. “Dat moet geen ondoenlijke administratie opleveren.” 

I.O. Magazine : (pag. 27) 

CZO Flex Level 

Gepubliceerd op: 14-03-2022