Didactiek in een notendop - een instaptraining voor de gastdocent
Voor iedereen binnen de zorg die in meer of mindere mate onderwijs verzorgt, biedt Amsterdam UMC verschillende opleidingen en trainingen. Zoals de Masteropleiding Docent HGZO en de opleiding Didactiek voor onderwijs in de zorgpraktijk. Sinds kort is daar de training Didactiek in een notendop bij gekomen. Een korte training voor gastdocenten die voor het eerst of slechts sporadisch voor ‘de klas’ staan of die zich willen oriënteren. Opleider en opleidingsadviseur Elise Tromp en senior opleider en coördinator Liesbeth Neeskens waren betrokken bij de ontwikkeling van deze training.
Amsterdam UMC werkt voor de initiële en bij- en nascholingen zoveel mogelijk met trainers en gastdocenten uit de zorgpraktijk. Denk aan artsen, verpleegkundigen of bijvoorbeeld zorgadministrateurs. Slechts een deel van deze gastdocenten heeft een didactische achtergrond of kennis van didactiek. Een complete didactische opleiding is echter vaak overdreven. Zeker in eerste instantie. Sommigen willen immers alleen af en toe als gastdocent fungeren, anderen twijfelen überhaupt of het docentenvak iets voor hem of haar is. Met de training Didactiek in een notendop maken ze als het ware kennis met het vak.
De basis
Tijdens de training wordt dieper ingegaan op de stof uit de e-learning, oefenen deelnemers met eigen materiaal en is veel ruimte voor uitwisseling, het geven van feedback en discussie.
“Het helpt gastdocenten het maximale uit een les te halen”
Enthousiaste deelnemers
De eerste pilottraining vond inmiddels plaats. Deelnemers zijn enthousiast. Liesbeth: “Vooral de laagdrempeligheid, het oefenen, de feedback van de andere deelnemers en de trainers en het lesformat worden gewaardeerd. Dat heeft hen een hoop inzicht gegeven.”
Ook deelnemer aan de pilot verpleegkundig specialist Kirsten van Wijk is positief over training. Lees haar ervaring
Doorstromen naar master
Degenen die na het volgen van Didactiek in een notendop de smaak te pakken hebben of die zich sowieso meer willen bekwamen in het (gast)docentschap of het docentschap willen uitbreiden, kunnen doorstromen naar de opleiding Didactiek voor onderwijs in de zorgpraktijk. Deze opleiding bestaat uit vijf modules verspreid over 1,5 jaar. Vier modules gaan in op didactisch handelen, één op innovatie. Centraal staan onder meer het ontwikkelen en uitvoeren van onderwijs, het coachen en beoordelen van studenten en het up to date houden van onderwijs. Didactiek in de zorgpraktijk is zowel in zijn geheel als per module te volgen.
Voor iedereen die zich nóg verder wil ontwikkelen op het gebied van didactisch handelen, innovatie, onderzoek en professionalisering van het hoger gezondheidszorg onderwijs, is er de tweejarige deeltijd masteropleiding Docent Hoger Gezondheidszorg Onderwijs.
Lees ook het interview met docent Richard de Boer die door het volgen van de opleiding Didactiek voor onderwijs in de zorgpraktijk zijn vaardigheden aanzienlijk wist te verbeteren.
Didactiek voor wie, waar en wanneer?
Vooralsnog is de training Didactiek in een notendop alleen bedoeld voor gastdocenten die verbonden zijn aan de programma’s van Amsterdam UMC Academie of de Amstel Academie. Kijk voor informatie over de opleiding Didactiek voor onderwijs in de zorgpraktijk en de masteropleiding Docent HGZO op de website van Amsterdam UMC Academie.