De docent als vernieuwer?
Tweegesprek Van Horssen en Daelmans
Er is een indrukwekkend aantal mensen betrokken bij de studie geneeskunde; honderden in de bacheloropleiding en wel duizend in de masteropleiding. Dat maakt het lastig om het over dé docent te hebben, blijkt meteen bij het begin van het gesprek met Jack van Horssen, coördinator van de bachelor en Hester Daelmans, zijn collega van de master.
“Ieder heeft zijn eigen stijl, dat is nu zo en zal in 2050 niet anders zijn”, stelt Hester. Jack: “De een vindt het leuk allerlei slimme gadgets toe te voegen aan zijn onderwijs, een ander blijft gewoon zijn ding doen: kennis overdragen.” Vernieuwing zit hem volgens Hester in een meer coachende rol voor een aantal docenten. “De persoonlijke, professionele ontwikkeling van de arts van de toekomst wordt namelijk steeds belangrijker.”
Jack van Horssen
Sleutelwoord
En in 2050 zal het onderwijs niet langer ingedeeld zijn naar basisvakken en ook niet langer worden gegeven door een docent. Integratie is het sleutelwoord. Jack: “Daar moeten we echt naartoe. Denk aan al die prachtige andere opleidingen hier op de campus: biomedische wetenschappen, medische technologie. We maken nog veel te weinig gebruik van elkaar.” En ook de onderwijsvorm zal sterk veranderen. Hester: “De zorg gaat steeds meer worden geleverd door een interdisciplinair team. Dat moet je terugzien in het onderwijs. Ik denk dat we in 2050 een onderwijsvorm hebben gevonden waarin je in een team leert wat ieders rol daarin is en wat je moet weten als dokter om daar goed in te kunnen participeren. Naast dokters krijgen ook veel andere zorgverleners een rol als docent. We staan nu aan het begin van deze ontwikkeling.”
Heb je even
“Je moet het vooral leuk vinden een student iets te leren,” is het eenduidige antwoord op de vraag of de docent van de toekomst nog speciale vaardigheden in huis moet hebben. Dat was, is en blijft de allerbelangrijkste motivatie voor een docent. Jack: “Weet ze te prikkelen, weet ze te verwonderen.” Flexibiliteit van geest, voegt Hester daaraan toe. “Het is een jonge doelgroep. Wil je die blijven aanspreken dan is het belangrijk je in de cultuur van die doelgroep te blijven verdiepen en dat ook leuk te vinden. Maar dat is van alle tijden. De klinisch docent van het jaar is altijd iemand die enthousiast is, een goed humeur heeft, een coassistent als mens ziet. Die zegt: heb je even, daar ligt een interessante patiënt, gaan we even samen naar toe.”
Hester Daelmans
Kleine stapjes
Kan een docent een rol spelen in verandering van de zorg? Het is even stil. Jack: “Dit is zo omvangrijk, dit moet je met heel veel mensen en organisaties samen doen. Als docent ben je een klein radertje. Bij het blok Huid en Afweer lieten we bijvoorbeeld studenten een folder schrijven voor hun leeftijdgenoten over verantwoord zonnen. Zo kun je kleine stapjes zetten.” Belangrijk is om studenten af te leveren met een brede blik, met vaardigheden om straks een rol te kunnen spelen in die veranderingen. “Als zij dat zelf ook ambiëren”, zegt Hester. Niet iedereen hoeft hiervoor opgeleid te worden. “Als je belangstelling daar ligt, zijn er nu al diverse mogelijkheden. In het Keuze-onderwijs kun je bijvoorbeeld meelopen met een ziekenhuisbestuur. En als docent kun je ook op dit vlak een rolmodel zijn.” In afgeleide zin speel je dan dus als docent toch een rol in zorgvernieuwing.
Lees meer over onderwijs bij VUmc School of Medical Sciences in de laatste uitgave van het digitale magazine