Impact organisatie en financiering op medisch handelen

Het doel van de module is om deelnemers inzicht te geven in de impact van de organisatie en bekostiging van de Nederlandse zorg op het handelen van zorgverleners. Daarbij wordt aandacht gegeven aan het belang van de organisatie van de zorg op het kunnen uitoefenen van je beroep en behalen van je doelen als zorgverlener. Ook is er aandacht voor hoe de manier van betalen van invloed is op de manier van werken van een zorgverlener. Daarnaast is er aandacht voor de wijze waarop maatschappelijke ontwikkelingen (zoals COVID-19 pandemie) het functioneren van de Nederlandse zorg kan beïnvloeden. Aan het eind van de module hebben deelnemers inzicht in de impact van de organisatie en bekostiging van de Nederlandse zorg op hun handelen als zorgverlener, en hebben zicht op kansen en mogelijkheden om invloed uit te oefenen op de systeemcontext waarin ze werkzaam zijn.

De module wordt georganiseerd rondom 3 thema’s. Per week komt een thema aan bod.
1: Organisatie van de zorg & medisch handelen
2: Bekostiging van de zorg & medisch handelen
3: Systeemcontext: Maatschappelijke ontwikkelingen & functioneren van de zorg

Iedere week zullen de deelnemers door zelfstudie (bestaande uit kennisclips, interviews, filmpjes, literatuur) basiskennis rondom het weekthema tot zich nemen, en een casus voorbereiden waar tijdens de wekelijkse onlinebijeenkomst in groepen aan gewerkt zal worden. Een zelfstudie onderdeel wordt afgesloten met een formatieve toets aan de hand van opdrachten die in eigen tijd gemaakt kunnen worden, waarna antwoordmodellen verstrekt worden. Iedere 1.5 uur online bijeenkomst begint met de mogelijkheid om vragen te stellen over de studiestof. Vervolg is er een expert (docent) die aan de hand van praktijkvoorbeelden het onderwerp en de casus inleidt, waarop in groepen aan een casus gewerkt zal worden, die plenair bediscussieerd zal worden. Groepswerk zal plaatsvinden aan de hand van verschillende interactieve werkvormen.
De sessies zullen gemodereerd worden door een duo, gevormd door Dionne Kringos en een medisch specialist uit het Amsterdam UMC. Het is daarbij wenselijk om de komende jaren een pool van medisch specialisten te ontwikkelen die het leuk vinden om hieraan bij te dragen. Dit faciliteert het laagdrempelig bespreken van onderwerpen die actueel zijn voor een AIOS, en eenvoudig een vertaling te kunnen maken naar de ontwikkeling van een AIOS. De eerste sessie zal co-gemodereerd worden door Dr. Suzanne Geerlings.

Interactief groepsonderwijs:
In week 1 zal tijdens de online bijeenkomst in groepjes aan de casus ‘De juiste zorg op de juiste plek’ gewerkt worden door in een digitale Escape Room op interactieve wijze de samen informatie over de casus te ontdekken, uitdagingen te overbruggen en de casus proberen op te lossen binnen een bepaalde tijd. In de plenaire sessie zullen de groepen hun oplossingen toelichten en met elkaar bediscussiëren.

In week 2 zal tijdens de online bijeenkomt door deelnemers gereflecteerd worden op de vragen 1) Is er zorg waarvan jij ziet dat dat niet zoveel toegevoegde waarde heeft voor de patiënt, maar die wel gegeven wordt omdat het bekostigd wordt? 2) Is er zorg dat nu niet gegeven wordt omdat het niet bekostigd wordt, maar waarvan jij denkt dat dat juist wel toegevoegde waarde heeft voor de patiënt? In groepjes zal een bekostigingsspel gespeeld worden waarin deelnemers moeten analyseren hoe verschillende bekostigingsmodellen het handelen van zorgverleners zal beïnvloeden. In de plenaire sessie zullen de groepen hun bevindingen toelichten en met elkaar bediscussiëren.

In week 3 zal tijdens de online bijeenkomt in groepjes een debat voorbereid en gevoerd worden met voor- en tegenstanders op de stelling ‘COVID-19 heeft tot betere en efficiëntere zorg geleid’. Deelnemers zullen zich tijdens de zelfstudie ingelezen hebben op het onderwerp. Groepen worden tijdens de bijeenkomst willekeurig ingedeeld als voor-of tegenstander, waarop gedegen argumenten bedacht moeten worden ter verdediging of ontkrachting van de stelling. Tijdens de plenaire stelling zal het debat gevoerd worden onder begeleiding van een gespreksleider (expert / docent), waarop een jury het winnende team zal aanwijzen.

Praktisch

Doelgroep

Alle AIOS in het Amsterdam UMC

Cursusduur en opzet

3x online bijeenkomsten van 1,5 uur

Evaluatie en kwaliteitsborging

Alle cursussen worden digitaal geëvalueerd. Ook is er tijdens de cursus ruimte voor feedback van aiossen. Het programma wordt getoetst op effectiviteit en tevredenheid van zowel aiossen als opleiders.

Cursusdata 2025

Editie 1:
21 mei 2025, 17:00-18:30 Online
4 juni 2025, 17:00-18:30 Online
18 juni 2025, 17:00-18:30 Online
Editie 2:
5 november 2025, 17:00-18:30 Online
19 november 2025, 17:00-18:30 Online
3 december 2025, 17:00-18:30 Online

Kosten

Aiossen van Amsterdam UMC kunnen kosteloos deelnemen aan deze module.

Locatie

Online

Docenten

Dr. Dionne Sofia Kringos - Pereira Martins, Associate Professor, Principal Investigator & Educator
Head WHO Collab. Centre Primary Healthcare Systems, Chair of the Section on Quality and Organisation of Care
Vice-Director Amsterdam Public Health research institute (APH)

Contact en vragen

Wil je meer weten? Neem dan contact op met het secretariaat DOO: doo@amsterdamumc.nl

Inschrijven

Via de button 'inschrijven' kun je je inschrijven. Na afronding van je inschrijving ontvang je per mail een bevestiging van je inschrijving van noreply@parthen.nl  Ca.2 weken voor de cursus ontvang je de nodige inhoudelijke informatie en instructie voor deelname.

Afmelden voor een cursus en annuleringskosten

Na inschrijving voor de cursus geldt de volgende regeling:  

Neem bij verhindering per mail contact op met DOO@amsterdamumc.nl.

Bij annulering tot 30 dagen voor aanvang van de cursus worden geen kosten in rekening gebracht. 

Bij annuleringen op kortere termijn (< 30 dagen) wordt € 300 in rekening gebracht bij jouw afdeling. Je kunt in dat geval wel je inschrijving kosteloos overdragen aan iemand anders mits je dat direct doorgeeft.

De annuleringsregeling geldt ook in geval van ziekte.

Bij ‘no show’ (afwezigheid zonder bericht) wordt te allen tijde de volledige cursusprijs in rekening gebracht bij de afdeling waar je werkzaam bent.

Bij onvoldoende deelnemers wordt de cursus uiterlijk 4 weken voor de geplande datum door ons geannuleerd.

NB
bij annuleren binnen 30 dagen voor aanvang en ‘no show’ wordt de opleider geïnformeerd.