Weerstand ontvangen kun je leren
Als teamleider van een zeer divers team krijgt Gino Pappot te maken met verschillende soorten weerstand. Vooral omdat hij nog beginnend leidinggevende is – hoewel inmiddels ook alweer 2,5 jaar - leek het hem niet onverstandig om een training Omgaan met weerstand te volgen. Hij leerde er anders mee om te gaan.
“Je moet de dialoog aangaan. Gewoon in de wandelgangen.”
De dialoog aangaan
De groep waarmee hij werkt is heel divers. En als teamleider krijgt hij te maken met verschillende soorten weerstand. Als voorbeeld geeft hij een verandering in de bevoorrading van de kleedkamers. “Voorheen vulden de mannen de mannenkleedkamer aan en de vrouwen de vrouwenkleedkamer. Heel inefficiënt. Toen dat zou veranderen wist ik dat daar veel weerstand op zou komen.” Maar door de training snapte hij: het als voldongen feit presenteren, dat werkt niet. “Ik heb het dus vooral met veel rust uitgelegd. We gaan het eerst proberen en degene die er moeite mee heeft, kan met mij in gesprek.” Dat laatste is sowieso belangrijk leerde hij. “Je moet de dialoog aangaan. ‘Hoe zou jij het vinden als …?’ Gewoon in de wandelgangen. Een op een. Er is veel minder weerstand als je van te voren iets bespreekt.”
Niet persoonlijk
Een ander belangrijk leerpunt, vertelt hij, is reacties niet persoonlijk te nemen, maar in de rol van zijn functie. “En dat je moet luisteren. Waarom biedt iemand weerstand? In plaats van er direct tegen in te gaan. Ik merk dat ik er nu veel relaxter mee om kan gaan. Dat ik de rust kan nemen om de weerstand te ontvangen. En kan denken: het heeft gewoon even tijd nodig.”
Kort en krachtig
Dat de training kort was, met een klein groepje en met veel interactie tussen de deelnemers en de twee trainers, sprak Gino aan. “Eigenlijk heb ik het gehele concept als heel positief ervaren.” Op dit moment volgt hij de cursus Projectmanagement en ook op het gebied van leiderschap zou hij zich graag verder ontwikkelen.
Meer informatie over de cursus Omgaan met weerstand
Projectmanagement in de zorg
Projectmatig denken en handelen is noodzakelijk tegenwoordig. In de zorg zijn immers de hoeveelheid, de complexiteit en de impact van veranderingen, vernieuwingen en verbeteringen enorm toegenomen. Projecten doet men er niet meer zomaar even bij. Zij vereisen professionele kennis, kunde en gedrag.
Lees het artikel en meer ervaringen van cursisten en docenten van Amsterdam UMC in het magazine “10 met een griffel - Cursisten aan het woord”