Verbetering van onderwijs door onderwijs

Gepubliceerd op: Tue May 28 10:00:00 CEST 2024

Het onderwijs binnen de Academie voor Ambulancezorg blijft zich ontwikkelen om beter aan te sluiten bij de behoeften van studenten en de maatschappij. Docent aan de academie Richard de Boer volgde daarom de opleiding Didactiek voor onderwijs in de zorgpraktijk bij Amsterdam UMC Academie en merkte dat zijn vaardigheden aanzienlijk verbeterden.

Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Binnen de Academie voor Ambulancezorg is het gebruik van lesverantwoording al lange tijd standaardpraktijk. Echter, door de recente opleiding is Richard anders gaan kijken naar het onderwijsproces. "Aanvankelijk was ik vooral gericht op de praktische kant: welke presentatie moet ik geven en welke werkvorm moet ik gebruiken?", vertelt de docent. "Nu ben ik me echter veel bewuster van de bredere context, zoals de leerdoelen en het traject dat de PIO’s (Professionals in Opleiding) volgen."

De opleiding heeft Richard geholpen flexibeler te worden in zijn werkvormen, wat hem in staat stelt beter in te spelen op de specifieke behoeften van de groep. "Ik heb geleerd hoe ik leerdoelen kan behalen met verschillende werkvormen. Dit geeft mij de flexibiliteit om me aan te passen aan de groep en ervoor te zorgen dat de leerdoelen worden bereikt."

Verbeterde toetsvaardigheden

Een cruciaal onderdeel van de opleiding was voor Richard de module over toetsen. “Deze module heeft mijn benadering van het maken en beoordelen van toetsvragen fundamenteel veranderd. Ik kan nu beter aansluiten bij de opmerkingen van onze onderwijskundigen en ben ik me bewust van zowel het nut, als de beperkingen van toetsen," aldus de docent. Dit inzicht helpt Richard om meer betekenisvolle en effectieve toetsen te ontwikkelen die echt aansluiten bij de leerdoelen.

"Nu ben ik me veel bewuster van de bredere context, zoals de leerdoelen en het traject dat de Professionals in Opleiding volgen."


Evidence Based Practice
Door de module over Evidence Based Practice (EBP) zegt Richard dat hij nu beter in staat is om wetenschappelijke artikelen en onderzoeken te beoordelen op hun waarde. “Het besef dat EBP niet alleen op wetenschap, maar ook op persoonlijke ervaringen van hulpverleners en patiënten gebaseerd is, was voor mij een eyeopener." Dit inzicht heeft Richard geholpen om een gebalanceerde benadering te hanteren bij de besluitvorming, waarbij zowel objectieve data als persoonlijke ervaringen een rol spelen.

Coaching en intervisie
Naast de theoretische en praktische modules, was de module over coaching een waardevolle toevoeging aan Richards repertoire. "Deze module vond ik persoonlijk erg leuk en leerzaam. Het heeft mijn interesse in intervisie aangewakkerd, iets wat tijdens de opleiding niet uitgebreid behandeld werd, maar wat ik wel waardevol vind en waar ik zelf mee verder ben gegaan," vertelt hij. De module heeft zijn vaardigheden in het begeleiden en ondersteunen van studenten versterkt, wat cruciaal is in een leertraject van 8-9 maanden. “Dat is echt anders dan de tweedaagse cursus waar we mee startten. Het vraagt een andere houding. Als instructeur was en ben ik zelf meer aan het woord. Nu ook nog wel maar als docent moet ik meer begrip kweken en kijken hoe de PIO de opleiding kan halen. “

Ervaring als docent en ambulanceverpleegkundige
De combinatie van werken als docent en ambulanceverpleegkundige heeft de professionaliteit van Richard verder verrijkt. "Ik ben nu bijna vijf jaar verbonden aan de academie als docent en werk daarnaast nog steeds als ambulanceverpleegkundige. Mijn werkgever hecht veel waarde aan deze combinatie, en ik ook," zegt hij. Met 25 jaar ervaring als instructeur, zowel professioneel als vrijwillig in reanimatieonderwijs en eerste hulp, heeft Richard een schat aan kennis en ervaring opgebouwd die hij nu effectief kan inzetten in zijn rol als docent.

Kritisch en begripvol
De opleiding heeft zijn begrip van het onderwijsmateriaal en de gebruikte methodologie aanzienlijk vergroot. "Ik ben nu beter in staat om kritisch te kijken naar ons lesmateriaal en hoe we dit gebruiken. Dit begrip helpt mij om beter in te spelen op de persoonlijke behoeften van onze PIO’s en effectiever samen te werken met de onderwijskundigen binnen onze academie."

Verrijking
Het volgen van deze opleiding was een intensief traject dat behoorlijk wat tijd en inzet vereiste. "Fijn is dat mijn werkgever mij hierin goed heeft ondersteund," vertelt Richard. "Ondanks en dankzij de uitdagingen heeft de opleiding mij als docent verrijkt en beter op mijn plek gezet. Ik kan de opleiding dan ook van harte aanbevelen. Het is geen gemakkelijke weg, maar de persoonlijke en professionele groei die ik heb ervaren, maakt het absoluut de moeite waard."

Meer informatie

Meer informatie over de opleiding Didactiek voor onderwijs in de zorgpraktijk bij Amsterdam UMC Academie:

Gepubliceerd op: Tue May 28 10:00:00 CEST 2024