Van idee naar project
Het team Educatie & Innovatie team van de afdeling Anatomy & Neurosciences bij Amsterdam UMC loopt vaak over van creatieve ideeën over onderwijsinnovaties en nieuwe aanpakken. Maar in de praktijk kwam er volgens Geert vaak weinig van terecht. Een op verzoek van het team samengestelde training Projectmanagement en Portfoliomanagement, bood soelaas.
Wereld van verschil
Volgens Geert heeft het team enorm profijt gehad van de cursus. Vooral de kleine, op het eerste oog simpele dingen maken een wereld van verschil, zegt hij. “Zoals het bijhouden van een projectlijst, waar we elke keer als we samenkomen even een blik op werpen: wat is de status? Waar loop je tegen aan? Wie is de probleemeigenaar en de opdrachtgever? Kunnen we dit project afvinken of loopt het niet en moeten we het even parkeren of stopzetten?” Dat dat laatste überhaupt een optie is, was voor Geert echt een eyeopener. “Als onderzoekers denken we vaak: als je iets niet afmaakt, dan heb je gefaald. Terwijl stoppen ook een strategische beslissing kan zijn. . Er ontstaat ruimte voor projecten die misschien meer kans van slagen hebben. En je voorkomt dat je allerlei halve projectjes met je meesleept die voor onrust kunnen zorgen. Dat bevalt dus wel.”
Een ander belangrijk leerpunt was ervoor zorgen dat je als groep met de neus dezelfde kant op staat. Door door te vragen. Geert: “Ook dat lijkt zo basic. Maar gebeurt niet. Vaak ga je er teveel van uit dat je er allemaal hetzelfde over denkt of het over hetzelfde hebt. Of vul je in voor een ander. Maar on the same page zijn is juist zo belangrijk. Dan heb je draagvlak en voorkom je dat er een maand later nog niets gebeurd is.”
“Eyeopener? Dat je ook kunt stoppen met een project”
Wat de cursus echt tot een succes maakte kwam vooral doordat de stof volledig was toegespitst op de dagelijkse praktijk van het team. Geert: “Plus dat we het echt enorm getroffen hadden met onze opleider. Het voelde echt als op maat gemaakt.”
Meer informatie over de cursus Projectmanagement
Projectmanagement
Projectmatig denken en handelen is noodzakelijk tegenwoordig. In de zorg zijn immers de hoeveelheid, de complexiteit en de impact van veranderingen, vernieuwingen en verbeteringen enorm toegenomen. Projecten doet men er niet meer zomaar even bij. Zij vereisen professionele kennis, kunde en gedrag.