Escape room in de medische faculteit
Woensdagmiddag 4 december, 15 uur. Een aantal geneeskundestudenten, in opperste concentratie, lost puzzels op in een practicumruimte in de medische faculteit van Amsterdam UMC, locatie VUmc. Deze keer is het geen stijve zittende bijeenkomst, maar een educational escape room.
Les die lang bij blijft
Chiel Bakkum is docent farmacotherapie. Hij ontwikkelde samen met studenten de escape room. “Met deze escape room leren we studenten hoe je opiaten veilig kunt voorschrijven en gebruiken. We wilden een impactvolle les ontwikkelen die de studenten nog lang bij blijft.” Daarom maken niet de docenten de puzzels, maar doen de studenten dat. “Want het maken van de escape room is veel leerzamer dan het spelen ervan.”
Inzetbaar voor andere onderwijsinstellingen
Chiel Bakkum: “Een escape room ontwerpen kan ook voor andere vakken een goede onderwijsmethode zijn. We gaan het ontwerp daarom met een aantal studenten uitwerken zodat ook andere onderwijsinstellingen binnen en buiten Nederland er gebruik van kunnen maken.”