Train de trainer Team Based Learning voor effectiever onderwijs
Het traditionele onderwijsmodel ondergaat een transformatie met de introductie van Team Based Learning (TBL). Deze methode, gericht op samenwerkend leren in teams, belooft niet alleen effectievere leerresultaten, maar ook een verfrissende benadering voor docenten. Opleiders bij Amsterdam UMC, Elise Tromp en Trudie van Luijnen-Ligtvoet, inmiddels TBL-expert, delen inzichten over deze innovatieve aanpak en de impact ervan op het onderwijslandschap.
Andere rol docent
Bij TBL worden studenten ingedeeld in teams van vier tot zes leden, waar ze samenwerken aan vragen en opdrachten. Dit bevordert niet alleen peer-to-peer learning, maar verschuift ook de rol van de docent naar die van coach en facilitator van het leerproces.
Actief leren voor blijvende resultaten
“Deelnemers krijgen inzicht in een verschuiving van docent- naar studentgericht onderwijs en doorbreken daarmee hun onderwijspatroon”
Dynamische teams, verschillende perspectieven
“De methode is vooral geschikt om grotere groepen in een keer te trainen”, zegt Trudie. Een van de opvallende aspecten van TBL is het regelmatig wisselen van teamleden, waardoor deelnemers elkaar goed leren kennen en van verschillende perspectieven kunnen leren. Trudie: “Dit wordt gecombineerd met traditionele lesmethoden, waardoor een uitgebalanceerde onderwijservaring ontstaat.”
Van docent- naar studentgericht onderwijs
Train de trainer TBL
Team Based Learning (TBL) is een bewezen, effectieve, activerende werkvorm waarin studenten/deelnemers interactief samenwerkend leren door een specifieke opeenvolging van individueel werk, groepswerk en onmiddellijke feedback.
Kijk voor meer informatie over de training Train de trainer (Team Based Learning) op: