Onderzoek patiëntervaringen

Wij verbeteren voortdurend onze zorg- en dienstverlening. Uw ervaringen zijn een belangrijke bron van informatie. We doen daarom vaak onderzoek onder onze patiënten naar hun ervaringen met ons ziekenhuis.

Bent u patiënt in ons ziekenhuis? Dan kan het zijn dat we u uitnodigen om een korte, digitale, vragenlijst in te vullen. Bijvoorbeeld na een afspraak op de polikliniek of na een opname in het ziekenhuis. Daarnaast doen we jaarlijks met alle academische ziekenhuizen in Nederland een patiëntervaringsonderzoek met de vraag: wat vindt u van onze zorg en wat kunnen we verbeteren? Het kan zijn dat u een uitnodiging ontvangt voor dit jaarlijkse patiëntervaringsonderzoek.

Hoe werkt het jaarlijkse patiëntervaringsonderzoek?

Een deel van onze patiënten ontvangt per email een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen over hun ervaringen in het Amsterdam UMC. Een onafhankelijk onderzoeksbureau verstuurt deze uitnodigingen. In de uitnodiging staat een link naar de digitale vragenlijst. Om de vragenlijst in te vullen heeft u een computer, tablet of telefoon nodig met internetverbinding.

Vertrouwelijk en vrijwillig

Deelname is geheel vrijwillig en heeft geen enkele invloed op uw bezoek of verblijf in ons ziekenhuis. De antwoorden worden anoniem verwerkt. Wij weten niet of u de vragenlijst wel of niet hebt ingevuld. Ook kunnen we niet achterhalen welke antwoorden u hebt gegeven.

Wat doen wij met de resultaten?

De resultaten van het onderzoek geven ons inzicht in wat patiënten goed vinden gaan, maar ook wat nog beter kan. We gebruiken dit om de zorg- en dienstverlening binnen ons ziekenhuis te verbeteren. Daarnaast kan een samenvatting van de resultaten worden gebruikt door zorgverzekeraars (voor zorginkoop-informatie), en door patiënten (voor keuze-informatie). Een samenvatting van de resultaten verschijnt ook op onze website.

Mocht u een uitnodiging ontvangen om uw ervaringen met ons ziekenhuis te delen, dan hopen wij van harte dat u meedoet. Bij voorbaat hartelijk dank.

Vragen?

Wilt u een vraag, tip, compliment of klacht doorgeven? Bespreek dit met uw vaste arts of verpleegkundige. Vind u dit lastig dan kunt u ook contact opnemen met de afdeling Patiëntenvoorlichting en Klachtenopvang, locatie AMC: (020) 566 3355, of het Servicecentrum Patiënt en Zorgverlener, locatie VUmc: (020) 444 0700.

Heeft u een uitnodiging gehad om een vragenlijst in te vullen, en heeft u vragen daarover? In onderstaande video krijgt u meer informatie over het invullen van vragenlijsten over de ervaringen met de zorg.

Deze ingesloten video kan niet worden getoond vanwege uw cookie instellingen. Pas uw instellingen aan op de privacypagina, of bekijk de video op YouTube.

Afmelden

Wilt u liever géén uitnodiging ontvangen voor het invullen van een vragenlijst over uw ervaringen in ons ziekenhuis? U kunt zich afmelden via het online afmeldformulier.